Τετάρτη 23 Ιανουαρίου 2008

Τα μυστήρια του Τσατάλ Χουγιούκ




Η ιστοσελίδα της επιστημονικής ομάδας του Τσατάλ Χουγιούκ ενός νεολιθικού χωριού, το οποίο ανασκάπτεται εδώ και πολλά χρόνια από διεθνείς αρχαιολογικές αποστολές
http://www.smm.org/catal/ προσφέρει τη δυνατότητα για μια παιδική δραστηριότητα με άξονα την ανασκαφή και τα ευρήματά της. Ξενάγηση στη θέση και δραστηριότητες και παιχνίδια όλων των τύπων συνιστούν το περιεχόμενό της. Μεταξύ αυτών, μια προσομοίωση για την κατασκευή ενός νεολιθικού γεύματος ή δραστηριότητες που εξοιξειώνουν τα παιδιά με τις αρχαιολογική μέθοδο και τα ερευνητικά αντικείμενα της αρχαιολογία είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες

Αρχαιολογικές ανασκαφές στο διαδίκτυο


Μπορεί κανείς να πράξει ως αρχαιολόγος μέσω του διαδικτύου; Ο ιστότοπος http://www.archaeology.org/interactive/sagalassos του αμερικανικού περιοδικού Archaeology προσφέρει τη δυνατότητα για μια διαδραστική ενασχόληση με την αρχαιολογία, "ανασκάπτοντας" μαζί με τους αρχαιολόγους του Καθολικού Πανεπιστημίου της Leuven την αρχαία Σαγαλασσό, "μια πόλη στα σύννεφα" στη σημερινή ΝΔ Τουρκία με διάρκεια ζωής χιλίων χρόνων μετά τον Αλέξανδρο. Στα forums στην ίδια ενότητα μπορεί να ρωτήσει κανείς τους αρχαιολόγους οποιαδήποτε απορία. Στον ίδιο τόπο υπάρχει σειρά ανάλογων διαδραστικών ανασκαφών.

Στη διεύθυνση http://web.auth.gr/dispilio οι Πανεπιστημιακές Ανασκαφές στο Δισπηλιό Καστοριάς δίνουν μια εικόνα της δουλειάς του αρχαιολόγου και των δεδόμένων του.

Τρίτη 22 Ιανουαρίου 2008

Η ψηφιακή τεχνολογία στην υπηρεσία του παρελθόντος, μέρος 2ο

Άλλα ψηφιοποιημένα αρχεία που αναφέρονται στο παρελθόν:
Στη διεύθυνση της Εθνικής Βιβλιοθήκης http://www.nlg.gr/ , μπορεί να βρεί κανείς αρχείο των εφημερίδων Ελευθερία, Εμπρός, Ριζοσπάστης και του ομογενειακού Ταχυδρόμου της Αιγύπτου. Στην ίδια διεύθυνση υπάρχουν οι Επιστημονικές Επετηρίδες της Φιλοσοφικής Σχολής των Πανεπιστημίων Αθηνών και Θεσσαλονίκης.
Το ψηφιακό αρχείο των ΑΣΚΙ (Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας) στο http://www.askiweb.gr/ παρέχει δυνατότητες πρόσβασης σε αρχεία "αριστερού" λόγου που άπτονται και εκπαιδευτικών θεμάτων.
Τέλος στο http://www.ert-archives.gr/ ψηφιοποιημένο υλικό κάθε είδους από την κρατική τηλεόραση.

Σάββατο 19 Ιανουαρίου 2008

Η ψηφιακή τεχνολογία στην υπηρεσία του παρελθόντος

ένα ρεπορτάζ για την ψηφιοποίηση του αρχείου της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών δείχνει έναν άλλο δρόμο σύνδεσης των ΤΠΕ με το παρελθόν: διάσωση των αρχείων, αλλά και πρόσβαση από απόσταση! Θα το φαντάζονταν άραγε ποτέ οι Πτολεμαίοι που μετά το 300 π.Χ. συγκέντρωσαν, και ήλεγξαν ουσιαστικά τη γνώση, στη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας;

Πέμπτη 17 Ιανουαρίου 2008

Αναζητώντας Του Παρ(ελθ)όντος τις Επικοινωνίες, Φρυκτωρίες και άλλα τινά..

Οι παρακάτω σύνδεσμοι δίνουν πληροφορίες για την ιστορική εξέλιξη των τεχνολογιών και της πληροφορίας από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα
http://www.geocities.com/sfetel/gr/communications_g.htm
http://www.kairatos.com.gr/afieromata/dyctia.htm
Στο περιοδικό της Ένωσης Τεχνολόγων Εκπαιδευτικών το παρακάτω απόσπασμα αναφέρεται στο ίδιο θέμα www.ete.gr/magazine/35/35b.pdf
ενώ στο Υπουργείο Πολιτισμού περιγράφεται η συντήρηση ενός ελληνιστικού πύργου - φρυκτωρίας στη Ρω
http://www.yppo.gr/5/g5151.jsp?obj_id=1379

Δευτέρα 14 Ιανουαρίου 2008

Το λάθος του Ψαμμήτιχου


Ο Ηρόδοτος διηγείται την εξής ιστορία:

Ο βασιλιάς της Αιγύπτου Ψαμμήτιχος, θέλοντας να μάθει ποιά ήταν η πρώτη γλώσσα του κόσμου, έδωσε δυο νεογνά σε κάποιους βοσκούς να μεγαλώσουν απομονωμένα από όλους, και από τους ίδιους τους βοσκούς, μαζί με τις κατσίκες. Όταν τα παιδιά μεγάλωσαν και απόκτησαν τη δυνατότητα ομιλίας ο Ψαμμήτιχος έστειλε και του τα έφεραν. Η πρώτη λέξη που του είπαν και τα δυό ήταν "βεκός". Ψάχνοντας ανακάλυψε ότι η λέξη αυτή ήταν φρυγική και σήμαινε "ψωμί". Συμπέρανε, λοιπόν, πως τα φρυγικά ήταν η πρώτη γλώσσα του κόσμου.


Πού έκανε λάθος ο Ψαμμήτιχος;

Επικοινωνία και πληροφορίες: μια πολύ παλιά υπόθεση


Είναι δεδομένο ότι ο πολιτισμός στηρίχθηκε στις πληροφορίες και την επικοινωνία. Από την παλαιολιθική ακόμα εποχή οι πρώτες κοινότητες ανθρώπων δημιούργησαν το πλαίσιο δράσης τους (κυνήγι και τροφοσυλλογή, κοινωνική δράση) μέσα σ' ένα χώρο ο οποίος περιλάμβανε την ύπαρξη και άλλων ανθρώπινων ομάδων. Στη νεολιθική εποχή πριν από 8.000 χρόνια και πλέον τα ίχνη αυτής της επικοινωνίας γίνονται απτά. Εργαλεία από οψιανό, για παράδειγμα, ένα ηφαιστειακό πέτρωμα που υπάρχει στη Μήλο, συναντώνται σε όλα τα Βαλκάνια. Το ίδιο συμβαίνει και με αντικείμενα από ένα όστρεο αιγαιακής προέλευσης που εντοπίζονται μέχρι τη Μαύρη Θάλασσα. Έχουν διατυπωθεί πολλές υποθέσεις για τα μοντέλα αυτών των επικοινωνιών. Πολλοί διατυπώνουν την άποψη ότι προκύπτουν μέσα από ένα δίκτυο πληροφοριών και επικοινωνίας από χέρι σε χέρι μεταξύ κοντινών οικισμών και όχι ανάμεσα σε οικισμούς μακρινών αποστάσεων. Έχουμε να κάνουμε, ίσως, με το πρώτο τοπικό δίκτυο στον κόσμο!

Για αρχή...

Αυτό το ιστολόγιο γίνεται στο πλαίσιο της επιμόρφωσης επιμορφωτών Β επιπέδου στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών του ΠΑΚΕ Μακεδονίας. Σκοπεύει να προκαλέσει ένα διάλογο μεταξύ των επιμορφούμενων στα ΠΑΚΕ, αλλά και άλλων χρηστών του διαδικτύου, με θέμα την ιστορική διάσταση της πληροφορίας και της επικοινωνίας. Σήμερα μένουμε αμήχανοι ή έκθαμβοι μπροστά στις κατακτήσεις των νέων τεχνολογιών, αγωνιούμε για την αφομοίωση των νέων δεξιοτήτων που απαιτούνται στο πλαίσιο του ψηφιακού γραμματισμού ή προβληματιζόμαστε για τη μορφή και το χαρακτήρα της ευρωπαϊκής διάστασης στην εκπαίδευση και στη ζωή μας γενικότερα. Μήπως, όμως, θα έπρεπε να ήμασταν περισσότερο εκστατικοί παρακολουθώντας την ιστορική πορεία που οδήγησε στη σημερινή παγκόσμια κυριαρχία των ΤΠΕ; Μήπως ο στοχασμός προς αυτην την κατεύθυνση θα πρέπει να γίνει εντονότερος σε μια στιγμή, μάλιστα, που η επίσημη στοχοθεσία της Ε.Ε. θέτει ως προτεραιότητα τη δημιουργία μιας ανταγωνιστικής Ευρώπης της αγοράς ως το 2010, προτρέποντας την ενίσχυση των θετικών, κυρίως, σπουδών; Μήπως τελικά, η ανθρωπολογική διάσταση με την ανάδειξη της σημασίας της πληροφορίας και των επικοινωνιών για την ανθρώπινη δράση στην ιστορική της πορεία είναι η απάντηση στην "ανταγωνιστική" ευρωπαϊκή διάσταση;